Hey yang di sana!

Belog ni masih kosong. Masih mentah. Moga kunjungan kalian menghapus gundah. :)

Friday 13 March 2015

#24 Kembali

Sejahtera ke atas kalian.


Lama. Lama sangat sejak kali terakhir di sini. Dan sekarang, kembali. Kembali dengan topik ni, hari ni.






Tentang siapa, jangan tanya. Aku nak kongsi perkara lain, tentang menghadapi walimah mantan kesayangan atau kerash. Yup, lame sangat kalau terus down, menangis meratap segala bila jadi macam tu. Tapi ingat, ketentuanNya tak mampu kita tolak. Redha. Kalau pun terlalu payah, pujuk diri, jaga hati.

Maka aku kongsikan tips menghadapi kegundahan jiwa mengikut idea separa logik dari aku yang tak berapa real ni.


1. Menangis
Let it out. Seriously. Let it. But promise, lepas tu no more tears. Lemah untuk ketika tu saja. Jangan lemah selamanya.


2. Habiskan
Kalau kisah kalian belum berakhir, akhirkanlah sehabis-habisnya. Ada apa-apa yang masih belum terluah, luahkanlah segala-galanya. Itu yang terakhir. No more stories, kalaupun kalian tak bercakaran. Langkah untuk elak terkilan dan elak berhubungan.


3. Pujuk
Tak payah nak pujuk untuk seperti sediakala eh. No such thing. Pujuk diri sendiri untuk terima the reality of life. We are not living in a fairytale. Memang drama habis bila mantan kembali dengan kad undangan, hang sebak, hang frust tergolek dan sebagainya. Tapi no such drama yang last minute hang boleh stop mantan daripada meneruskan rancangan membina kehidupan baru. No no no.


4. Tenang
Tenangkan diri. Elakkan fikir apa-apa pasal kegundahan tu. Kalian orang-orang yang kuat dan hebat. Kalau berkelapangan pada hari yang diundang, pastikan betul-betul tenang jiwa raga baru penuhi jemputan. Kalau serabut tahap puting-beliung, lupakan. Kalau memang ada perkara lain nak diselesaikan pada waktu yang dirancang, tumpukan sepenuh perhatian. Jantung berdegup irama rap tu biasalah. Sang mantan yang tengah melangsungkan tu apatah lagi.


5. Terus
Jalan terus. No more pusing-pusing belakang acah-acah mengenang nostalgia. Tak elok. Kata omputih, move on. Yup, move. Never go back, never stay. Dan sebagaimana kalian mendoakannya ketika sama-sama bahagia, doakan juga untuk masa depannya bersama pendamping jiwa. Doakan yang terbaik untuk keduanya. Doakan untuk kalian juga. Kasih bukan hanya untuk bersama. Kasih sesama manusia,  hanya atas izinNya. Moga yang terbaik untuk semua.




Jaga diri. Jaga iman. Jaga amal. Jaga dia...

No comments:

Post a Comment